ارتباطنامه

کارنوشت های کلاسی

ارتباطنامه

کارنوشت های کلاسی

پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸ ب.ظ

تحلیل سایتِ « رنگی رنگی»/ مطالعات فضای مجازی

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­مقدمه

اینترنت میدان مهمی را برای تحقیقات اجتماعی و امتحان نظریه­ های مربوط به اشاعه تکنولوژی و اثرات رسانه ­­ها را مهیا ساخته است. بخشی از این جاذبه به واسطه قابلیت ادغام شیوه­ های ارتباطی و صورت محتوای ارتباط است. جاذبه ­های دیگر مربوط به اثرات و کارکردهای اجتماعی این رسانه و محیط­ های مختلف آن برای افراد و اجتماعاتِ محل زیست آنها و به ویژه برای جوانان به عنوان پیشگامان نوآوری و مصرف این رسانه جدید می­باشند. این تحولات تکنولوژیک علاوه بر گذراندن اوقات فراغت، ذوق، سلیقه و نیاز ارتباطی آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. «دو فرایند «رسانه ­ای شدن» و «خانگی شدن» توصیف کننده گذران بخش عمده ای از فراغت جوانان مدرن است. جوانان فراغت خود را بیش از پیش در خلوت سپری می­کنند و برای سرگرم شدن به طور فزاینده­ای به رسانه ­های جدید متکی هستند.»(فرخ نیا و لطفی، 93:1390)گذران وقت در فضای مجازی این روزها به یکی از بدیهیات زندگی بیشتر انسان­های عصر جدید تبدیل شده است. در بین شبکه­ های اجتماعی مختلف و صفحه­ های گوناگون، سایت­ هایی هستند که فعالیت اصلی آنها کمک به بهبود سبک زندگی مردم است. در کنار همه اتفاقات و وقایعی که دور و اطراف همه ما وجود دارد و آن‌ها را به پدیده‌های مهم و تأثیرگذار زندگی‌مان تبدیل می‌کنند؛ مسائلی هم در زندگی وجود دارند که شاید  نه مهم باشند و نه بود و نبودشان  حیاتی، اما از یک خاصیت بزرگ برخوردار هستند؛ اینکه در قالب فعالیت ­ها و مسائل مختلف و در ابعاد کوچک یا وسیع به حال و هوای آدم‌ها رنگ و رو می‌بخشند و به زندگی‌های روزمره‌شان چاشنی اضافه می‌­کنند تا از حالت یکنواختی و تکراری بودن خارج شوند. بود و نبود یک گلدان روی میز، پختن کیک شکلاتی، یا دوخت و دوز ساده با پارچه‌های دم‌دستیِ داخل خانه و یا طبخ یک غذای ساده برای شام اهالیِ خانه، همه از نوع مواردی است که می‌تواند به بهبود سبک زندگی کمک کنند. درکنار تمام هیاهو و شلوغی‌های دنیای مجازی سایت‌هایی وجود دارند، که فعالیت آنها  دقیقا بر اساس ارائه اینچنین راهکارهایی برای تنوع بخشیدن به سبک زندگی کاربرانشان است که امروزه در بین کاربران ایرانی فضای مجازی از کوچکترین تا بزرگترین شهرها، این دست سایت ها با اقبال زیادی رو به رو شده و تاثیرگذاری چشم­گیری در نحوه زیست این کاربران( با استناد به کامنت ­ها و نظرات کاربران این سایت­ها) گذاشته است.

طراحی رابط کاربری وبگاه

 

سایت رنگی رنگی از انواع وبگاه­هایی است که قصد ارائه نوعی سبکِ زندگی شاد را، با فراهم آوردن اطلاعات گوناگون در عرصه­های مختلف زندگی عادی و روزمره دارد. در نگاه اولی که به این سایت خواهیم داشت نوع طراحی و نحوه چینش اطلاعات این سایت و انواع فعالیت­هایی که در قالب­ها و اجزای مختلف ارائه داده است باعث ِ واکنشی مثبت از سوی مخاطب  شده و به نحوی اثر و احساسی مثبت را در نگاه اول به کاربر خود القا می­کند. با مشاهده مختصری از سایت می­توان متوجه شد که در طراحی این سایت از نشانه و نمادهای بومی استفاده نشده است مگر در لوگو و فونت سه بخش اصلی سایت(رنگی رنگی-فروشگاه-دیوار) که فونتی غیر رسمی و بیشتر شبیه به نوشتار معمول فارسی در کاغذ است. این سایت از نظر جاذبه­های بصری میتوان گفت بسیار موفق عمل کرده است چرا که از دو عنصر مهم یعنی تصویر و رنگ استفاده مناسبی کرده است. تمامی بخش­ها و اجزای مختلف سایت  با عکس­ها و تصاویر جذاب، چشم نواز و کارآمدی همراه شده  است به طوری که  در بخش فروشگاه خود تمامی محصولاتی که برای فروش به عرضه گذاشته شده، از تمامی جوانب آنها با کیفیت و تعداد بالا عکس برداری شده است به طوری که کاربر با مشاهده تمام عکس ها با اطمینان خاطر بیشتری دست به خرید می­زند. در بخش دیگر این سایت که دیوار نام دارد تنها عنصری که بر فضا حکم­رانی می­کند انواع تصاویر و عکس­هایی با جذابیت بصری بالایی هستند. به طور کلی می­توان گفت تمامی متون تصویری وب سایت رنگی رنگی با تمام متون نوشتاری آن متناسب و هماهنگ است . این وبگاه با توجه به نام خودش از رنگ­های به شدت متنوع و شاد در تقسیم بندی هر بخش خود نیز استفاده کرده است. طیف رنگ­هایی که در این سایت به کار رفته ؛ قرمز، نارنجی، زرد، صورتی، سبز، آبی و بنفش است و هر کدام از این رنگ­ها نماینده خصلت­هایی چون انرژی، تحرک، خلاقیت، تلاش و تکاپو، تعادل و آرامش می­باشند. از رنگ سفید نیز برای پس زمینه و تم اصلی سایت استفاده شده است که باعث تعادل و عدمِ نامنظم و شلوغ نشان دادن سایت شده است. فونت­­های به کار رفته در سایت و اندازه آنها با توجه به کارکرد هر بخش به دو صورت متغیر است به این طورت که برای تیترهای مطالب و تقسیم بندی هر بخش یک فونت و اندازه کمی بزرگ، و برای مطالب و متن­های خواندنی و اصلی یک فونت و اندازه کوچک­تر به کار رفته است. این سایت با وجود دارا بودن سه بخش اصلی و 30 بخش فرعی از تناسب و یکپارچگی صحیح و مناسبی در طراحی سایت برخوردار است به گونه­ای که هر بخش با برجستگی، رنگ و آیکون مجزا تقسیم بندی شده است و دسترسی به هر بخش مورد نیاز کاربر به سهولت صورت می­گیرد.

 

 

محتوا و اطلاعات وبگاه

سایت رنگی رنگی متعلق به ارگان و یا سازمانِ خاص دولتی و خصوصی که در پی اهداف سازمان مذکور  و پایبند به خط مشی آنها باشد،  نیست. رنگی رنگی سایتی مستقل از ارگانی خاص  جهت ارائه­ راهکارهایی برای بهبود سبک زندگی مردم است. این سایت خود را به نوعی یک مجله آنلاین با دارا بودن تمام ویژگی­های یک مجله فیزیکی می­داند که با اسفاده از وجود فضای مجازی و خاصیت لامکان و لا زمان خود می­تواند در همه حال و هر مکانی به کاربران خود خدمت رسانی کند. رنگی رنگی خود و هدفشان را به این شکل تشریح کرده است: «این یک مجله با موضوع لایف استایل رنگی هست. سبک زندگی رنگی یک لغت علمی نیست بلکه اسمی است که ما در مورد مجموعه­ای از علایق و رفتارهای مشترک گذاشته‌ایم. این مجله منبعی از مطالب رنگی هست و به خواننده این امکان رو میده که از بین مطالب متنوع اون رنگ هایی که دوست داره رو برای بهتر کردن زندگیش انتخاب کنه. فرهنگِ رنگی فقط یکی از چیزهای خوب دنیا است. ما مدعی نیستیم بهترین است اما از آن لذت می‌بریم و مسایل مربوط به آن را پوشش می‌دهیم.» با غوری در تمام بخش­های مختلف وب­سایت رنگی رنگی  باید اذعان داشت که حتی در بخش­های مربوطه از جمله بخش «درباره ما» و «تماس با ما» هیچ اطلاعات روشنی پیرامون زمان احداث سایت و تجدید وضعیت آن ذکر نشده است. سابقه و تارخچه این مجله آنلاین با توجه به اطلاعات شخصی نگارنده،  به بیش از سه سال نمی­رسد اما با انجامِ  تبلیغات صحیح و وسیع در فضای مجازی مانند تلگرام و به خصوص اینستاگرام و بیشتر از طریق فروش و عرضه محصولات فروشگاه خود توانسته است مخاطبان و مصرف­کنندگان زیادی را در میان نوجوانان و جوانان خصوصا دختران که مخاطبان اصلی این سایت می­باشند،کسب کند. با جست وجوی مختصری در بخش­های مختلف این سایت می­توان دریافت همخوانی مناسبی بین اهداف رنگی نگی و تمامی مطالب و محتویاتی که جهت بهبود و یا تغییر سبک زندگی مخطبان ارائه می­دهد، وجود دارد و در بخش های مختلف این سایت که شامل: آرامش، تفریحی، دانایی، سالم و زیبا، شادی، مهربانی، موفقیت و هنرمندی است شاهد تنوع مطالب گوناگون در جهت در تحقق همین اهدافِ «شاد زیستن» می­باشیم. عنوان وبگاه «رنگی رنگی» و آدرس آن کاملا با اهداف مورد نظر این سایت تطابق و همخوانی دارد. این سایت از نظر پیوندهای درونی بسیار  جامع و کامل است و علاوه بر بخش­هایی چون آرامش، تفریحی و ... که در بالا ذکر شد دارای بخش ها و لینک­های درونیِ دیگری مانند: فکت گرافی، معرفی کتاب، تقویم رنگی، بررسی محصول، مصاحبه، آشپزی خلاق و وبگردی می­باشد که این بخش­ها مرجع مناسب و با دسترسی سریع تر برای مطالبی است که در بخش های دیگر ممکن است پراکنده شده باشند و علاوه بر این دارای مطالب جمع آوری شده و مفید و متناسب با عنوان هر بخش از سایت­های دیگر داخل و خارج از کشور است؛ اما این سایت امکان دسترسی کاربرانش را  به صورت مجزا به پیوندها و لینک­های بیرونی مربوط به سایت­های دیگر و مرتبط با اهداف و مطالب رنگی رنگی فراهم نساخته است. دسترسی به اطلاعات گذشته سایت و بایگانی مطالب آن در سطح قابل قبولی قرار ندارد چرا که فاقد سیتم سرچ قوی و سرچ بر اساس تاریخ می­باشد و کاربر صرفا باید برای دسترسی به هر مطالب بیشتر صفحه­های گذشته را انتخاب کند که اینکار با توجه به این که هر صفحه از تعداد کمی مطلب برخوردار است( از نظر طراحی سایت) کاربر مجبور است به صورت مداوم به صفحه­های گذشته برگردد و این عمل بعد از مدتی باعث خستگی و کلافگی وی خواهد شد. پیرامون نویسندگان سایت رنگی رنگی اطلاعات چندانی در دسترس نیست. دلیل این امر شاید این باشد که عموما در وب­سایت­های سبک زندگی آنچه اهمیت دارد نه اشخاصی که مطالب را می­نویسند، بلکه فحوای مطالب و موضوعاتی است که در سایت قرار داده می­شوند. در مورد حقوق معنوی و حق کپی رایت به نظر می­رسد که این سایت تمام قوانین مربوط به آن را رعایت کرده و هر متن و مطلبی که خارج از حوزه اختصاصی این سایت جمع آوری و یا ترجمه شده است با ذکر منبع آورده است.

ارتباطات و تعامل وبگاه

ارتباط وبگاه رنگی رنگی با کاربر خود فقط به دو صورت است ابتدا ارسال ایمل، این امکان هم فقط به صورت ارسال ایمیل به صورت کلی و با ذکر عنوان و موضوع مورد نظر است و ارسال ایمیل به بخش­ها و افراد مختلف امکان­پذیر نیست.دوم عضو شدن در خبرنامه وب سایت که با ارسال ایمیل شخصی کاربر در باکس مخصوص خبرنامه این عضویت صورت می­گیرد و در طول فواصل زمانی متغیر این وبسایت خبرهای مختلفی از مطالب جدید خود در بخش­های موجود در سایت مانند ارسال یک دستور پخت آشپزی و یا از توزیع و فروش  محصولات جدیدتر فروشگاه خود اطلاع رسانی می­کند و امکان عضویت در این خبرنامه برای همگان امکان پذیر است. کنش متقابل مجازی افراد در این سایت تنها در پایین مطالب و تحت عنوان کامنت­ها صورت می­پذیرد که کاربران با یکدیگر به بحث و یا اظهار نظرات خود میپردازند و نیز در صورت بروز هرگونه سوالی مدیریت وب سایت کمتر از دو روز در همان قسمتِ کامنت­ها و زیر سوال کاربر به سوال او پاسخ می­دهد. قسمت تماس با ما این سایت نیز فعال است و همانطور که گفته شد، افراد با ارسال ایمیل تحت عنوان موضوعی خاص نظر و پیشنهاد و پیام اختصاصی خود را برای ویگاه ارسال می­کنند. به صورت کلی می­توان گفت یکی از نقاط ضعف این وب سایت متعلق به همین بخش ارتباطات و تعامل وبگاه هست چرا که به غیر از مواردی که در بالا ذکر شد امکانات دیگری برای کاربران مانند: امکان ارسال اطلاعات برای دیگران، ارائه نقشه وبگاه، فعال بودن بخش سوالات متداول و معرفی بخش‌های پربیننده وبگاه، فرم پیشنهادات و انتقادات، فرم شکایات، فهرست موضوعی برای فرم‌ها، مشخص بودن جایگاه مسئولان در وبگاه، نام افراد به  همراه سمت، تصویر افراد، بیوگرافی افراد و امکان تماس با آنها وجود ندارد. همچنین با وجود اطلاع دقیق آدرس و نشانی پستی  تحریریه و تلفن آن اما امکان مراجعه و دیدار حضوری وجود ندارد. در مورد جامعیت پاسخ­­ها، میتوان گفت که تمام پاسخ­هایی که وب سایت به نظرات و سوال­های کاربران خود چه در ایمیل و چه در کامنت­ها داده می­شود از صحت، درستی و جامعیت بالایی برخوردار است و در کوتاه ترین فرصت ممکن به آنها رسیدگی می­شود.

کارپسندی و سهولت کاربری وبگاه

وب سایت رنگی رنگی به طور کلی از تمام مواردی که سرعت و امکان دسترسی به بخش­های مختلف یک سایت را آسان می­کند، برخوردار است. در صفحه اول این سایت در سمت چپ و درکنار باکس­های بخش­های مختلف سایت، موتور جستوی این وب سایت قرار دارد که با سرچ هرآن چه که مورد نیاز کاربران است در کوتاه ترین زمان ممکن مطالب مرتبط با عنوان سرچ شده­ی کابر را مهیا می­کند. اما این موتور جستجو فاقد جستجوی موضوعی و راهنمای جستجو است. درمورد سازگاری و هماهنگ بودن صفحه­ها، تمام بخش­ها و قسمت­های مختلف سایت که در بخش طراحی هم گفته شد با عنوان مشخص و رنگ متمایز مانند محبوبترین­ها، گزیده سردبیر، آشپزی خلاق، مصاحبه و... از همدیگر جدا شده و استفاده هرچه سریع­تر و آسان­تر را برای کاربر فراهم می­کند. علاوه بر این تقسیم بندی برای هر بخش آیکون و تصویر خاصی انتخاب شده است که جاذبه تصویری و هماهنگی با متون نوشتاری را به نمایش می­گذارد. سرصفحه­های سایت نیز همگی به شکلی روشن و توصیفی انتخاب شده­اند و هیچ­یک ابهام یا ناخوانایی ندارند. از سوی دیگر طراحی این سرصفحه­ها نیز در عموم بخش­ها یکدست به صورت مشکی ( به غیر از 9 سرصفحه ابتدایی سایت که با رنگ سفید و تم­های رنگی می­باشند) و خوانا وجود دارد. از دیگر مزایای وب سایت رنگی رنگی که به خوانش سریع و راحت­تر آن کمک می­کند، باز شدن همه صفحه‌ها، امکان زوم بر صفحات و تصاویر اسکن‌شده، عدم انباشتگی متون، عدم نیاز به بارگذاری برنامه خاص برای مشاهده صفحات وبگاه، عدم استفاده از متون متحرک، عدم استفاده از لینک‌های متحرک، عدم وجود پنجره‌های باز شونده خودکار و طولانی نبودن مطالب می­باشد. سرعت بارگذاری مطالب نیز متناسب و بالا می­باشد و فواصل زمانی به روزرسانی مطالب وب سایت در قسمت رنگی رنگی روزانه، در قسمت فروشگاه  پانزده تا سی روز و در قسمت دیوار هر چهل روز صورت می­گیرد. از دیگر نقاط مثبت این وب سایت می­توان به عدم وجود پاپ‌آپ‌ها و تبلیغات ناخواسته، عدم وجود تبلیغات بر روی صفحه و عدم استفاده تبلیغاتی از لوگوی رنگی رنگی بر صفحه اصلی یا بخش­های مختلف سایت اشاره کرد. و در آخر می­توان به کوتاه، مختصر و روشن بودن آدرس وبگاه اشاره کرد که به راحتی و در هر زمان با تایپ نامِ رنگی رنگی امکان دسترسی به این سایت وجود دارد.

 

خدمات و تراکنش­های وبگاه

وبسایت رنگی رنگی همانطور که در مقدمه و هدف کلی سایت اشاره شد به دنبال بهبود سبک زندگی، شاد و بهتر زیستن کاربران خود است و خدماتی که به مخاطبان خود می­دهد، ارائه نکات و مطالب مفید کاربردی در زندگی آن­هاست. این مطالب در برگیرنده کوچکترین و یا بزرگترین مسائل روزمره انسان­هاست به طور مثال: چای شناسی، آشپزی خلاق، مراقبت از زیبایی، اخلاق کاری رنگی، بچه­های خوشحال، خوشحال سازی، زندگی شاد، روابط اجتماعی رنگی، خونه زندگی تمیز، زندگی کم هزینه، عکس های رنگی و ... از جمله مواردی است که در قالب آن­ها راهکارهای فراوانی برای رسیدن به هدف وبسایت که خوب و شاد زیستن کاربران آن می­باشد ارائه شده است. در قسمت فروشگاه این سایت نیز شاهد فروش لوازمی چون انواع دفتر، اسکرپ بوک، انواع تقویم، دفتر برنامه­ریزی، دفترهای رنگ آمیزی بزرگسال ، استیکرهای کیبورد لپ تاپ، انواع بوک مارک و پک جسب رنگی می­باشیم که تمامی این محصولات، از نوعی طراحی ویژه که مختص وبسایت رنگی رنگی است بهره مندند که دقیقا در جهت هدف این سایت که به دنبال رنگ بخشیدن به زندگی هیجان، نشاط و تنوع در آن است، ساخته شده­اند و این کار باعث متمایز ساختن محصولات رنگی رنگی از دیگر محصولات موجود در بازار می­باشد. در این بخش نیز باکسی وجود دارد، جهت ساخت صفحه شخصیِ مخصوص کاربران و داشتن سبد خرید که پس از خرید اینترنتی ازطریق تراکنش­های مستفیم بانکی سفارش شما ثبت  و رسید آن به شما ایمیل خواهد شد و کمتر از یک هفته از طریق پیک، این محصولات با همان کیفیت نشان داده شده در سایت برای شما ارسال می­شود.

نتیجه

وب سایت رنگی رنگی در مجموع به عنوان یک وب سایت ارائه دهنده شیوه­های نوین سبک زندگی نمره قابل قبولی می­گیرد. این وب سایت اگرچه هم­چون بسیاری از سایت­های اینچنینی نقصان­های کوچکی در ارائه خدمات و اطلاعات دارد، اما نسبت به همان سایت­ها میتوان گفت بسیار موفق­تر عمل کرده است. از تفاوت­­های بارز این سایت با دیگر وب­سایت­های سبک زندگی می­توان به طراحی متفاوت و جذاب، طبقه بندی منظم هر بخش، عدم شلوغی و پراکندگی مطالب، عدم استفاده از تبلیغات، کاربرد تصاویر جذاب، به کار بردن رنگ­های متنوع و شاد، داشتن خبرنامه، ارائه محصولات و لوازم­التحریرهای خاص و در نهایت ارائه مطالب مفید با چهارچوب و شیوه­ای نوین در بیان آن اشاره کرد که در نهایت باعث موفقیت و شهرت آن در فضای مجازی و در بین کاربران جوان شده است.

 

منابع

فرخ­نیا،رحیم و لطفی،اعظم، بررسی تاثیرفضای مجازی اینترنت بر مدگرایی، بهار 1390،شماره 22 علمی پزوهشی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۸
نیلوفر امام وردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی