ارتباطنامه

کارنوشت های کلاسی

ارتباطنامه

کارنوشت های کلاسی

شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۴ ب.ظ

تحلیل سایتِ «مترو تهران»/ مطالعات فضای مجازی

 

مقدمه

همان­طور که می­دانیم خدمات شهری و اجتماعی یکی از مهم­ترین ابعاد شکل­دهنده به حوزه عمومی هستند. ارگان­ها، سازمان­ها و یا حتی اشخاص دست اندرکار جهت ارتقای کیفیت خدمات شهری همواره در تلاش هستند و می­کوشند از راه­های مختلف تعاملی صحیح و درست با شهروندان داشته باشند. یکی از مهم­ترین راه­های برقراری ارتباط میان شهروندان و ارائه دهندگان خدمات اجتماعی و شهری که تعامل دوسویه میان آن­ها را نیز شکل می­دهد، وب­سایت­های مجازی ارائه خدمات شهری است. وب­سایت­های اینترنتی ایجاد شده­اند تا طیفی وسیع از نیازهای بشر را سامان بخشند و با توجه به فضای دیجیتالیزه آن و هم­چنین تعاملی و چندرسانه­ای بودن، منابع مهمی هستند برای ایجاد فضایی جدید جهت برقراری ارتباط. «مترو تهران» که ارگانی است تحت حمایت شهرداری تهران یکی از مهم­ترین سازمان­های ارائه­دهنده خدمات اجتماعی به شهروندان در محیط فیزیکی است. اما از آن­جا که ارائه اخبار به روز پیرامون احداث خطوط مترو یا ایجاد هرگونه بدعت دیگر و همین­طور ارائه خدمات اختصاصی جهت افزایش آگاهی شهروندان جهت استفاده از خطوط مترو امری است ضروری و مهم، این ارگان مهم شهری وب­سایتی تدارک دیده که هدف از احداث آن ارائه هرچه بهتر خدمات به شهروندانی است که استفاده­ای مستمر و موثر از این وسیله حمل و نقل عمومی دارند. هدف ما در مقاله پیش رو تحلیل وب­سایت مترو تهران در فضای مجازی است برای سنجش آنکه آیا اساسا این وب­سایت خدمات شهروندی در ارائه خدمات موثر بوده یا خیر. کوشیده­ایم تا این امر را با بررسی عوامل متعددی چون: صحت اطلاعات، استفاده و دسترسی آسان، تحلیل تصاویر، مباحث مربوط به حقوق کاربران، بخش خدمات اختصاصی سایت، سرعت دسترسی به اطلاعات سایت یا speed test، میزان واقع­گرایی، تعاملی بودن و مشخص کردن افراد پاسخگو به سوالات، تراکم و جامعیت فرامحلی، به روز بودن اطلاعات، میزان وسعت در پوشش مطالب، دسترسی آزاد به اطلاعات، اعتبار نویسندگان، رعایت حق کپی رایت و بسیاری موارد دیگر بررسی کرده و در نهایت تحلیلی جامع و قابل استناد ارائه دهیم.

جهت­گیری و اجزای سایت

در وهله اول باید اشاره کرد که وب­سایت مترو تهران جهت­گیری توسعه­مدار و پیشرفت­گرا دارد و به دنبال تجلی پیشرفت و تجدد در ارائه خدمات اجتماعی است. این وب­سایت از اجزای متفاوتی تشکیل شده که می­کوشیم با بررسی آن­ها تحلیلی صحیح ارائه دهیم. اجزای اصلی این وب­سایت عبارتند از: صفحه نخست، درباره ما، خدمات بهره­برداری، گالری تصاویر، تازه­ها در مترو، ارتباط با ما، معاونت­ها و مدیریت­ها. هم­چنین در ستون سمت چپ سایت بخش­های فرعی اما تاثیرگذاری دیده می­شوند تحت عناوین: چشم­انداز شرکت بهره­برداری، مناقصه، مزایده، فراخوان و حراج، حقوق مسافرین، معاونت فرهنگی و اجتماعی تامین­کنندگان، ثبت نام الکترونیکی بلیت، ثبت ایده­ها و ارسال پیشنهاد همکاری.

 از سوی دیگر این وب­سایت برای ایجاد تمایز میان خویش و سایر وب­سایت­های خدمات اجتماعی، بخش­هایی اختصاصی را نیز در بر می­گیرد که شامل باکس­های ارائه خدمات جالبی است از جمله دو بخش که هریک جنبه­هایی متفاوت دارند؛ یکی بخش مترویار که با اجزایی جهت برنامه­ریزی سفر چون: سامانه همراه نقشه مترو، دانلود فایل نقشه مترو، برنامه حرکت قطارها، سامانه آنلاین نقشه مترو، قیمت بلیط، معاونت شهرداری، طرح­های سفر اعتباری، زمان­بندی حرکت قطارها، برنامه­ریزی سفر، زمانبندی ایستگاه­ها، اطلاعات و نکات ایمنی، مزایای بهره­برداری، سامانه مدیریت شهری، مرکز نظارت و هماهنگی؛ سعی در تسهیل ارائه خدمات به شهروندان دارد و دربردارنده خدمات مهمی است؛ و دیگری بخش دسترسی سریع که با گزینه­های اشیای پیدا شده، برنامه حرکت قطارها، برنامه زمان­بندی ایستگاه­ها، دانلود نقشه مترو،  فرصت­های تجاری، قیمت انواع بلیت، گالری عکس، مراکز مهم اطراف ایستگاه­ها و هنر در مترو قصد دارد در کمترین زمان ممکن و بدون تلف کردن وقت مراجعه­کنندگان، پرمخاطب­ترین سوالات و پاسخ آن­ها را در دسترس مخاطبان قرار دهد و سیستم ارائه خدمات اینترنتی خویش را سرعت و ارتقای کیفی بخشد. اما در سایت اطلاعات چندانی پیرامون چارت سازمانی موجود نیست؛ هرچند که در یکی از بخش­های جنبی موجود در بالای صفحه، چنین ترتیبی از معاونت­ها و مدیریت­ها آمده که البته توضیحی پیرامون هیچ یک از آنان وجود ندارد: معاونت فرهنگی-اجتماعی، مدیریت امور حقوقی، بسیج.

هم­چنین از حیث دامنه مخاطبان باید اشاره کرد که با توجه به بخش­های متفاوت سایت، می­توان دامنه مخاطبان آن را از مخاطبان عادی که تنها پیرامون دریافت اطلاعات پیرامون نحوه خرید و بلیت و زمان­بندی ایستگاه­ها و... هستند تا آن دسته مخاطبان پیگیر که به دنبال فهم تاریخچه مترو و شناخت ارکان سازمانی هستند و در دسته آخر، آن دسته مخاطبان که به دنبال همکاری حرفه­ای در بخش­های سرمایه­گذاری، فرهنگی و... هستند دسته بندی کرد. اما پیرامون تاریخ اطلاعات باید گفت در بخش اخبار و اطلاعات سایت مترو تقریبا سایت به روزی است و در نهایت تاخیر با زمانی قریب به 5 روز تاخیر اطلاعات تازه را در اختیار مخاطبان قرار می­دهد. این اطلاعات غالبا در بخش تازه­های مترو قرار دارد که شامل دو بخش می­شود:1. اخبار داخلی و خارجی و 2. مقالات فنی و تخصصی، علمی و بین­المللی. سایت مترو تهران هم­چنین عموما خبرهای خویش را با حق کپی رایت منحصر بفرد خود ارائه می­دهد و کمتر به سایت­های دیگر استناد می­کند. به لحاظ دستورالعمل نیز باید گفت که سایت از دستورالعمل اچ تی ام الِ ساده تمام سایت­های ایرانی خدمات شهری پیروی می­کند.

محتوا

محتوای وب سایت مترو تهران کاملا هم راستا با اهداف آن است. این سایت در بخش­هایی بسیار متفاوت و متنوع و در عین حال در ساختاری واحد و معنادار کوشیده به نیازهای مخاطبان پاسخ دهد. تمام محتوای سایت چه در بخش­های خدماتی و چه اطلاعاتی آن در مقیاسی بزرگ­تر هم­راستا با نیاز مخاطبان به خدمات و اقناع خبری هستند. بر خلاف بسیاری سایت­های خدمات شهری که گویا تنها برای رفع تکلیف و خودنمایی راه­اندازی شده­اند و علنا کارکردهای تعیین­کننده و روزآمدی ندارند، وب سایت مترو تهران تا حد بسیاری با اطلاعاتی به روز از مخاطبان پذیرایی کرده و کوشیده همگام با گسترش کاربران اینترنتی، عرصه خدمات و اطلاعات خویش را از فضای فیزیکی وارد فضایی دوفضایی ساخته و از این طریث با درگیر کردن طیف متفاوتی از شهروندان، سیطره بزرگ­تری از مخاطبان هدف را جذب نماید. از این رو محتوای وب سایت مترو تهران را می­توان یکی از روزآمدترین سایت­های خدمات شهری دانست. از سوی دیگر اما ایرادی که وجود دارد، خالی بودن برخی از لینک­های فرعی سایت از اطلاعات است که موجب فریب مخاطب شده و آسیبی جدی در مسیر دستیابی به هدف رفع نیاز مخاطبان وارد ساخته است. این مفهوم ما را وارد فضایی جدید در عرصه محتوا می­سازد که مربوط به میزان کاربری محتوای سایت است. محتوای مترو تهران تا حد زیادی از محتوای کاربردی برخوردار است. به طور مثال در بخش­هایی هم­چون خرید بلیت یا تخمین زمان­بندی ایستگاه و قطارها، در عوض ارائه اطلاعات به مخاطب منفعل و اطلاع­رسانی محض، مخاطب در جایگاه کاربری فعال قرار می­گیرد و با وارد کردن اطلاعات مورد نظر خود و شخصی ساختن خدماتِ سایت، به نوعی ارتباط متعامل با وب سایت می­پردازد و از این طریق محتوای سایت را تحت کاربری خویش اداره می­سازد. اما از سوی دیگر مشکلاتی چون نبود اطلاعات در برخی لینک­های فرعی، محدود، خلاصه و گنگ بودن برخی اطلاعات هم­چون اطلاعات مربوط به بودجه و حامیان مالی و معنوی و... نیز به میزان کاربری محتوای سایت آسیب زده­اند. هم­چنین در وب سایت مترو تهران میان طیف­های متفاوت محتوایی تعادلی نسبی قرار دارد؛ یعنی همان قدر که محتواهای خدماتی به شکلی مناسب جهت دسترسی مخاطبان در سایت قرار گرفته­اند، محتواهای اطلاعاتی نیز جایگاهی مهم و تعیین­کننده دارند و هیچ دسته­ای از این محتواها نسبت به دیگری بیش از حد مورد نیاز مورد تاکید قرار نگرفته است. هم­چنین به لحاظ نحوه ارائه اطلاعات در سایت مترو تهران یک دو دستگی واضح دیده می­شود: در ارائه محتوای خدماتی شیوه ارائه مستقیم اتخاذ شده؛ بدین معنی که مخاطبان دقیقا و مستقیما به سمت خدمات اینترنتی پرکاربرد مثل خرید بلیت و زمان حرکت قطارها از ایستگاه و... راهنمایی شده و اطلاعات خویش را به شکلی شایسته دریافت می­نمایند. اما در بخش مربوط به محتواهای خبری و اطلاعاتی، اطلاعاتی به صورتی غیرمستقیم، خلاصه و گنگ ارائه شده­اند و این، نوعی نقصان برای یک سایت پربازدید خدماتی محسوب می­شود. از سوی دیگر اما باید گفت زبان ارائه اطلاعات در سایت مترو تهران زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطبان است که هرچند در بخش­های تخصصی هم­چون تجهیزات مترو و... برای برخی مخاطبان خاص به زبانی تخصصی اطلاعاتی قرار داده، اما در مجموع رویه­ای ساده و قابل فهم برای عموم مخاطبان را در ارائه محتوا در پیش گرفته است.

فراداده­ها

وب سایت مترو تهران از این نظر سایت موفقی است. سرصفحه­های سایت همگی به شکلی روشن و توصیفی انتخاب شده­اند و هیچ­یک ابهام یا ناخوانایی ندارند. از سوی دیگر طراحی این سرصفحه­ها نیز در عموم بخش­ها یکدست به صورت مشکی و خوانا وجود دارد.

صحت

در مورد صحت اطلاعات موجود در سایت باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه مطالب اطلاعاتی سایت از منابع اختصاصی خود سازمان بهره­برداری و حمل و نقل مترو تهران تغذیه می­شوند و سنجش صحت آنان کار سختی محسوب می­شود، اما در مورد اطلاعات خدماتی آن باید گفت که از صحت و کارایی کافی برخوردار است و مطابق نیاز کاربران طراحی شده است. به طور مثال در بخش زمان­بندی ورود قطارها به ایستگاه­ها نگارنده به صورت تجربی اطمینان حاصل نموده که اطلاعات مندرج در سایت، با زمان حقیقی ورود قطار هم­خوان بوده فلذا اطلاعات از صحت کافی برخوردار هستند. منابع اطلاعات در وب­سایت مترو تهران عموما بر دو قسم هستند: یا توسط خبرگزاری شهرداری تهران تغذیه می­شوند و یا روابط عمومی سازمان حمل و نقل عمومی مترو تهران. اما متاسفانه در بسیاری اخبار این وب سایت غلط­های نگارشی بسیاری دیده می­شوند که توجه به آنان شایان ذکر است. مثلا در خبری مربوط به گزارش خدمات نوروزی مترو تهران، لغت «بهینه» به صورت «بحینه» نوشته شده است. هم­چنین در برخی خبرهای دیگر افعال با پیشینه جمله هم­خوان نیستند.

حریم خصوصی

وب سایت مترو تهران تصادم چندانی با حریم خصوصی مخاطبانش ندارد و از این رو نمی­توان چندان از این منظر آن را مورد واکاوی قرار داد.

نظرات بیرونی

پیرامون وب سایت مترو تهران چندان نظر و جایزه­ای قابل دسترسی نیست و این وب سایت چندان مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. اما طبق آمار وب سایت الکسا، این وب سایت در صفحه اصلی روزی به طور میانگین 3.5 بازدید کننده داشته است که 28.60 درصد آنها توسط سرچ به این سایت رسیده­اند.

ساز و کار بازخورد

متاسفانه در این بخش سایت نوآوری چندانی دیده نمی­شود و تنها راه ارائه بازخورد در آن، مراجعه به بخش تماس با ما در سایت است. نیاز است که ساز و کاری کاملا عملیاتی برای بازخورد مخاطبان در سایت ایجاد شود و به صفحه مستر در هر صفحه قابلیت ارجاع وجود داشته باشد.

 

نویسندگان سایت و افراد مورد دسترسی

پیرامون نویسندگان وب­سایت متروی تهران اطلاعات چندانی در دسترس نیست. دلیل این امر شاید این باشد که عموما در وب­سایت­های ارگانی آنچه اهمیت دارد نه اشخاصی که مطالب را می­نویسند، بلکه فحوای مطالب و موضوعاتی است که در سایت قرار داده می­شوند. اما از آنجا که سایت مترو تهران بخش­های متعدد و متنوعی دارد و هر بخش نیز لینک­های فرعی مربوط به خود را دارد می­توان این­طور نتیجه گرفت که با حمایت بخش معاونت فرهنگی مترو تهران نویسندگان متفاوتی با تقسیم وظایف نگارش مطالب مربوط به بخش­های متفاوت سایت را تقبل کرده­اند. اما در مورد افراد مورد دسترسی باید گفت که وب­سایت مترو طیفی قابل توجه از افراد مورد دسترسی را در معرض دسترسی مخاطبان قرار داده. در بخش معاونت­ها و مدیریت­ها می­توان از طریق آدرس ایمیل و هم­چنین شماره تماس راهی برای دسترسی به معاونت­های فرهنگی-اجتماعی، مدیریت امور حقوقی و بسیج پیدا کرد. اما در این وب­سایت و از طریق بخشی تحت عنوان «ارتباط با ما» می­توان به انواع بخش­های مختلف مترو دسترسی پیدا کرد که این تنوع در مطالبه پاسخ در یک وب­سایت ایرانی، امری است کاملا قابل توجه. از طریق این بخش می­توان به بخش­هایی چون مناقصه و مزایده و فراخوان و حراج، نمایشگاه ساخت داخل، تامین­کنندگان، ثبت ایده­ها و ارائه پیشنهاد همکاری از بیرون سازمان، مترویاران جوان، ارتباط با مدیران بخش­های مختلف، ثبت بازخورد، سوالات متداول، نظرسنجی، سایت­های مرتبط و امور مربوط به کودکان و نوجوانان، دسترسی پیدا کرد. اما آنچه از کیفیت بخش دسترسی در وب­سایت مترو تهران کاسته، خالی و بدون اطلاعات بودن برخی از این لینک­های دسترسی است که گویی تنها برای خالی نبودن عریشه قرار داده شده­اند. به طور مثال مهم­ترین لینک این بخش که مربوط به معرفی معاونت­ها است و نقش بسیار مهمی در شناخت دقیق مخاطبان از قسمتی که باید برای دریافت پاسخ خود به آن رجوع کنند محسوب می­شود، تحت عنوان معرفی معاونت­ها بر اساس اهداف سازمانی، خالی از هرگونه اطلاعات و به عبارتی لینکی مرده است که هیچ کارکردی ندارد و عدم کارایی آن می­تواند سردرگمی آشکار مخاطبان جهت دسترسی به بخش مورد نظرشان در پی داشته باشد. همین اتفاق در لینک­هایی دیگر هم­چون بسیج، مناقصه و مزایده و فراخوان و حراج، نمایشگاه ساخت داخل و حتی فرم درخواست همکاری یا ثبت ایده نیز رخ داده است که برای وب­سایت ارگانی با این سطح از اهمیت جای تعجب دارد. البته امید است در آینده این بخش­های سایت نیز تقویت شده و به دلیل وجود عناوین­شان لینک صحیح­شان نیز در سایت قرار داده شود؛ البته در صورت رخ دادن این امر نیز عدم اشاره به در دست ساخت بودن بخش­های ناقص یا خالی در لینک­های مذکور در برهه کنونی نیز خود نقصانی است قابل بحث که از اعتبارِ شمایل ظاهریِ وب­سایت به شکلی قابل ذکر کاسته است.

زمان ایجاد سایت و تجدید وضعیت آن

با غوری در تمام بخش­های مختلف وب­سایت مترو تهران باید اذعان داشت که حتی در بخش­های مربوطه از جمله بخش «درباره ما» و «تماس با ما» هیچ اطلاعات روشنی پیرامون زمان احداث سایت و تجدید وضعیت آن ذکر نشده است. وب­سایت مترو تهران اگرچه در بخش خدمات رسانی و ارائه اطلاعات و اخبار پیرامون مترو تهران و بخش­های مرتبط با آن، موفق و پرمخاطب ظاهر شده اما در مجموع کمترین توجه ممکن را معطوف به خود وب­سایت خبری داشته و کمترین توجهی به وجهه خویش در فضای مجازی و شناسنامه آن نداشته. در بخش تاریخچه مترو تنها به ذکر تاریخ احداث تونل­ها و وارد ساختن واگن­ها و هم­چنین دستاوردها و افتتاحیه­ها بسنده شده و هیچ اطلاعی پیرامون تاریخچه وب­سایت در دست نیست. اما با توجه به تاریخچه احداث ایستگاه­ها و تونل­ها می­توان تاریخ تاسیس وب­سایت را نیز تخمین زد. آنگونه که در بخش تاریخچه ذکر شده، نخستین بهره­برداری از ایستگاه­های مترو مربوط می­شود به سال 1378 و بهره­برداری از خط 5، حد فاصل ایستگاه صادقیه تا کرج. اما زمان دقیق فراگیر شدن خدمات مترو تهران مربوط است به بهره برداری از خط 2، حد فاصل ایستگاه­های امام خمینی (ره) و بهارستان در سال 1383؛ که به نظر می­رسد نیاز به احداث وب­سایتی برای ارائه اخبار و خدمات به شهروندان تهرانی نیز درست در همین برهه احساس شده باشد؛ برهه­ای که مترو تقریبا به مورد استفاده­ترین وسیله حمل و نقل عمومی مبدل گشته. پس می­توان زمان تاسیس وب­سایت مترو تهران را جایی در میان سال 1378 و 1383 تخمین زد. اما از سوی دیگر پیرامون زمان تجدید وضعیت وب­سایت می­توان از ظاهر وب­سایت حدس زد که این امر طی سه سال اخیر صورت گرفته است. دلیل این گمانه­زنی این است که در تصاویر مربوط به هِدِرِ وب­سایت تصاویری از واگن­های مترو در ایستگاه­های خط 4 مترو قرار دارد که مشغول خدمات­رسانی به شهروندان هستند. خط 4 مترو تهران 3 سال پیش در سال 1390 به بهره­برداری رسید و از این رو می­توان اینگونه برداشت کرد که وب­سایت مترو تهران در فاصله سال­های 1390 تا 1393 تجدید وضعیت شده و در بخش­های خدماتی چون زمانبندی حرکت قطارها، قیمت بلیط، برنامه­ریزی سفر و دانلود نقشه تهران، طبق جدیدترین بروز رسانی­ها در ارائه خدمات شهری، این وب­سایت به روز شده تا جدیدترین اخبار و خدمات را به شهروندان ارائه دهد. بنابراین در مجموع می­توان اینگونه گفت که وب­سایت مترو تهران همانند بسیاری دیگر از سایت­های ارائه دهنده خدمات شهری و اجتماعی اگرچه حاوی اطلاعات و خدمات­رسانی­های متنوع و کاربردی فراوانی برای شهروندان هستند، اما نهایتا بیش از آنکه برای خویش به عنوان وجودی مستقل و مجازی و گونه­ای نوین از خدمات­رسانی مکمل در فضای اینترنت هویتی قائل باشند، خود را کاملا در زیرمجموعه خدمات اجتماعی و ملموس مترو تهران تعریف کرده و هیچ استقلالی برای خویش قائل نیستند؛ و این امر آسیبی جدی را درعرصه خدمات­رسانی مجازی بازنمایی می­کند.

لینک­های سایت

بزرگ­ترین و مهم­ترین نقصان وب­سایت مترو تهران را شاید بتوان درست در همین بخش دانست. به طور معمول وب­سایت­های خدمات شهری در کنار خدمات اختصاصی که به شهروندان ارائه می­دهند و علاوه بر پیوندهای مربوط به سازمان خویش، برای تسهیل زندگی در کلان­شهرها میان خود و سایر درگاه­ها یا سازمان­های ارائه دهنده خدمات اجتماعی پیوندهایی ایجاد می­کنند تا شهروندان علاوه بر بهره­مندی انحصاری از آنان، بتوانند از وجود دیگر سایت­هایی که از طریق آن­ها می­توانند برای نیازهای خویش پاسخی درخور بیابند کسب اطلاع کنند. اما در وب­سایت مترو تهران این اتفاق نیفتاده. اگرچه در سایت لینک­هایی جهت پیونددهی به سایر خدمات در نظر گرفته شده اما تمام این لینک­ها خالی و بدون اطلاعات باقی مانده­اند. به طور مثال لینک­هایی تحت عنوان فستیوال، انجمن گفتگو، وبلاگ و برترین­های مترو اگرچه بخشی از فضای صفحه اصلی سایت را اشغال نموده­اند اما هیچ­یک از آن­ها دارای اطلاعات نبوده و با کلیک بر روی آن­ها هیچ اتفاقی نمی­افتد؛ و این را می­توان یکی از مهم­ترین آسیب­های فضای وب ایرانی دانست چرا که اساسا وقتی برنامه­ای برای قرار دادن اطلاعات مفید و معنادار درون سایت وجود ندارد، چه لزومی هست مبنی بر اینکه بخواهیم با پیوندهای جعلی و بدون نام و نشان وب­سایت خویش را غنی و پرمحتوا نشان دهیم؟ در ازای این کار می­توان با قرار دادن تمرکز بیشتر بر بخش­های موجود و فعال به هرچه دقیق­تر و مفیدتر بودن آنان بهای بیشتری داد و از این طریق غنا و کارایی بیشتری به مطالب فضای وب داد.

سوای بحث لینک­های پررنگ سایت در پایین صفحه اصلی در دو بخش به صفحاتی پیوند داده شده که بر خلاف بخش­های بالا فعال هستند: در دو بخش لینک­های داخلی و خارجی به صفحاتی پیوند داده شده که در راستای اهداف سازمانی مترو تهران جهت رفع پرسش مشتری تعبیه شده­اند. در بخش پیوندهای داخلی بخش­های اخبار و مقالات، برنامه­ریزی سفر، درباره مترو، زمانبندی حرکت قطارها و قیمت بلیت مجددا و هم­چون بخش­هایی پیش چندباره تکرار شده­اند و این مزیت چندانی برای بخش پیوندهای سایت ایجاد نمی­کند؛ حتی شاید این تکرار و اضافه­گویی را بتوان به نوعی نقصان سایت نیز به حساب آورد. هم­چنین متاسفانه در بخش پیوندهای خارجی بخش­هایی وجود دارند که گویی کپی برابر اصل بخش­های پیوند داخلی هستند. دقیقا همان عناوین بخش پیوندهای داخلی بدون هیچ لزومی و عاری از هر تفاوتی در بخش پیوندهای خارجی تکرار شده­اند و این علاوه بر آنکه مجددا به تکرار مکررات انجامیده، می­تواند در صورت ریزبینی مخاطبان و مراجعان دلیلی شود بر کاهش اعتبار منبع و دوری گزیدن مخاطبان از محتویات و اطلاعات آن. در مجموع می­توان گفت وب­سایت مترو تهران اگرچه در بخش­های مربوط به پوشش اقسام متفاوت خدمات شهری و ارائه امکانات انحصاریِ جالب توجه تا حد زیادی موفق و خوب عمل کرده اما در بخش پیوندها نمره قابل قبولی نمی­گیرد. اگرچه بخش پیوندهای سایت در نگاه نخست شاید چندان حائز اهمیت به نظر نرسد اما در مباحث پیرامون تحلیل وب­سایت­ها و به خصوص درگاه­های ارائه دهنده خدمات اجتماعی یکی از مهم­ترین ارکان میزان کارایی لینک­ها وی پیوندهایی است که اگر اصل بر عدم کارایی آنان است، بهتر بود تا اصولا فضایی جعلی به آنان اختصاص داده نمی­شد و این اندکی از اعتبار سایت مترو تهران نزد مراجعان می­کاهد.

 حامی مالی سایت

حامی مالی وب سایت مترو تهران بدون شک شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه است که خود این ارگان به صورت مستقیم تحت حمایت گسترده مالیِ شهرداری تهران است. به طور معمول از آنجا که این وب سایت ارائه دهنده خدمات شهری ارتباطی مستقیم و بدون واسطه با ارگانی شناخته شده دارد، تحت حمایت همان سازمان نیز قرار دارد. اما به عنوان یکی از نقاط ضعف این وب سایت، باید اشاره کرد که در هیچ­یک از بخش­های جنبی سایت اطلاعاتی پیرامون افراد یا ارگان­هایی که از آن حمایت مالی می­کنند و نحوه تخصیص بودجه به بخش­های مختلف مترو وجود ندارد. حتی اگر اطلاعات مربوط به تخصیص بودجه را محرمانه بدانیم، هیچ توجیهی برای عرضه نکردن اطلاعات پیرامون حامی مالی حتی خود وب سایت وجود ندارد. در صفحه اصلی سایت که چشم­انداز اولیه و به ظاهر مهمی را پیش چشم مخاطب می­گشاید اگرچه بخشی وجود دارد تحت عنوان «درباره ما» که وجود آن برای هر بلاگ، ویکی و بخصوص سایت­های ارائه دهنده خدمات شهری بسیار مهم و ضروری محسوب می­گردد، اما هنگامی که به این بخش فرعی مراجعه می­کنیم هیچ اطلاعاتی پیرامون حامیان مالی سایت وجود ندارد. در این بخش دو بخش فرعی دیگر وجود دارد که در نگاه اول به نظر می­رسید شاید بتوان اطلاعات مورد نظر را با مراجعه به آنان پیدا کرد: «چشم­انداز شرکت بهره­برداری» و «تجهیزات». اما مجددا در این بخش­ها نیز ضعف محوری سایت به شکلی جدی بروز یافته و خود را نشان می­داد: از میان این دو بخش، بخش چشم­انداز اساسا لینکی گمراه­کننده و خالی از اطلاعات بود که دلیل وجود آن در بخش درباره ما مشخص نیست. از سوی دیگر اما بخش تجهیزات اگرچه فعال بود و اطلاعاتی مختصر و تخصصی پیرامون تجهیزات حفاری و الکترونیک فناوری­های مربوط به قطارها در آن یافت می­شد، اما نهایتا در آن هیچ اطلاعاتی حتی پیرامون بودجه تخصیص یافته به بخش تجهیزات هم یافت نمی­شود. این نکته را باید به عنوان یک نقطه ضعف جدی تلقی کرد که مشخص نیست چرا بخش قابل توجهی از سایت­های خدمات شهری اساسا منابع کسب بودجه برای احداث یا بروزرسانی خویش را به صورت علنی و شفاف مشخص نمی­سازند. به صورت طبیعی این حق مخاطبان و شهروندانِ مراجعه کننده به مراجع خدمات­رسانی شهری است که از منابع مالی و یا حتی حامیان معنوی-فکری سازمانی که برای رفع نیازشان به آن مراجعه می­کنند باخبر باشند تا تصمیم به مراجعه یا عدم مراجعه به آن سازمان بگیرند. اما مشخص نیست به چه دلایلی، اعم از محافظه­کاری یا پنهان­کاری جهت لو نرفتن اسرار پشت پرده و... سازمان­های ارائه دهنده خدمات شهری که به شکلی مستقیم و بی واسطه با نیاز مردم در ارتباطند و وظیفه خدمت­رسانی به آن­ها را دارند، از شفافیت و صداقت لازم برای پاسخگویی به ارباب رجوع برخوردار نیستند و حتی برای منحرف ساختن ذهن مخاطبِ نه چندان پیگیر، تنها بخش­هایی فرعی اما خالی از اطلاعات را در اینترفیس و محیط صفحه نخست سایت قرار داده­اند تا خود را از کانون انتقادات خارج سازند و به شکلی موقت و نه چندان اخلاقی در پی دور زدن نیاز به اطلاعات مخاطبان خویش هستند.

مخاطبان هدف سایت

مخاطبان هدف وب سایت خدمات شهری مترو تهران آشکارا شهروندان شهر تهران هستند که به صورت مداوم، پیگیر و یا کنجکاوانه از خدمات شرکت بهره­برداری مترو تهران بهره­مند می­گردند. طبق این تعریف باید گفت که این وب سایت تنها مخصوص ساکنان شهر تهران است و نه دیگر شهرهای ایران. پس تفاوتی دارد با دیگر سایت­های خدمات­رسانی که مربوط به ارگان­های دولتی هستند و تمام نقاط کشور را پوشش می­دهند؛ به این دلیل ساده که توسط شهرداری شهر تهران حمایت مالی و معنوی می­شوند. وب سایت مترو تهران اگرچه در بسیاری بخش­های فنی و تخصصی نقصان­های بسیاری دارد اما در بخش ارائه خدمات مجازی به شهروندان و کاربران عادی به خوبی توانسته خدمات­رسانی آنلاین را پایه­گذاری کرده و به مخاطبان سایت سرویس بدهد.

هدف کلی

اما به طور کلی اگر بخواهیم هدف از احداث وبسایت مترو تهران را شرح دهیم می­توان آن را در چنین گزاره­ای خلاصه کرد: وب سایت مترو تهران جهت ارائه خدمات مجازی به آن دسته از کاربران اینترنتی و شهروندان تهرانی احداث شده که به دنبال دسترسی آسان و بدون حضور فیزیکی به برخی خدمات ضروری مربوط به مترو هستند. این سایت هم­چنین به دنبال ارائه پیشینه و اطلاعات پیرامون نحوه آغاز به کار، بخش­های در حال بهره­برداری و پروژه­های آینده نیز هست. پس هدف اصلی، ارائه خدمات در چارچوب نیازهای شهروندان تهرانی است که قصد دارند از نام ایستگاه­ها، نحوه خرید بلیت، میزان مسافت میان چند ایستگاه، تخمین زمان حرکت قطارها در هر ایستگاه و... مطلع گردند.

نتیجه

وب سایت مترو تهران در مجموع به عنوان یک وب سایت ارائه دهنده خدمات شهری نمره قبولی می­گیرد. این وب سایت اگرچه هم­چون بسیاری سایت­های خدماتی ایرانی در ارائه اخبار و اطلاعات نقصان­هایی دارد و منابع اطلاعاتی آن چندان مشخص نیست، اما در ارائه خدمات انحصاری به شهروندان به صورت اینترنتی سایتی متنوع و کارآمد است که در بلند مدت می­تواند با رفع نقصان­ها به سایتی مرجع تبدیل شود. از سوی دیگر شایسته است اما که به برخی نقصان­های جدی سایت چون عدم توانایی در جذب گسترده مخاطبان و پایین بودن نسبت بازدیدکنندگان سایت در روز، خالی از اطلاعات بودن نیمی از لینک­های فرعی و... در اسرع وقت رسیدگی شود تا این سایت گامی بلند در راستای سرآمد شدن نسبت به دیگر سایت­های خدمات شهری بردارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۳
نیلوفر امام وردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی